- Øvinger side 33
- Øvinger side 38–39
- Øvinger side 45–47
- Øvinger side 50
- Øvinger side 55–56
- Øvinger side 59
- Øvinger side 70–75
- Øvinger side 81–82
- Øvinger side 89–92
- Øvinger side 96
- Øvinger side 101
- Øvinger side 104
- Øvinger side 107–108
- TEST DEG SELV side 33
- TEST DEG SELV side 37
- TEST DEG SELV side 50
- TEST DEG SELV side 55
- TEST DEG SELV side 59
- TEST DEG SELV side 70
- TEST DEG SELV side 80
- TEST DEG SELV side 88
- TEST DEG SELV side 95
- TEST DEG SELV side 100–101
- TEST DEG SELV side 104
- TEST DEG SELV side 107
TEST DEG SELV side 95
- Hva er en forbrukertvist?
En forbrukertvist er en rettstvist der forbrukeren er kjøper av en vare eller tjeneste. Begrepet i vid betydning omfatter også kjøp av fast eiendom, og det er ikke avgrenset til tilfeller med næringsdrivende selger. Det omfatter også avtaler der begge partene er forbrukere.
- Hvilke tvister kan løses etter forbrukerklageloven?
Forbrukerklageloven gjelder klager som kan behandles av forbrukerklageutvalget, jf. forbrukerklageloven § 1. Utvalget behandler klager:
- om kjøp av ting til forbruker og om ytelser som selgeren eller andre har påtatt seg overfor kjøperen i tilknytning til kjøpet, (både kjøp fra næringsdrivende og privat selger)
- om håndverkstjenester etter håndverkstjenesteloven,
- om avtaler etter angrerettloven
Forbrukerklageutvalget behandler blant annet ikke klagesaker mellom næringsdrivende.
- Kan en tvist i et privatkjøp bringes inn for Forbrukerrådet?
Siden forbrukerklageloven bruker det utvidede forbrukerkjøpsbegrepet, se § 1(2) kan alle tvister i forbrukerkjøp, enten selgeren er næringsdrivende eller en privatperson, bli behandlet i Forbrukerrådet og Forbrukerklageutvalget.
- Hvilken rolle har Forbrukerrådet i en forbrukertvist? Forbrukerrådet megler i forbrukertvister for at partene skal komme fram til en minnelig løsning, jf. forbrukerklageloven § 4(1).
- Hvordan er saksgangen i en forbrukertvist?
En forbrukertvist kan bringes inn for Forbrukerrådet for å finne en minnelig løsning. Hvis det ikke lar seg gjøre, kan partene bringe saken inn for Forbrukerklageutvalget, som er et forvaltningsorgan og ikke en domstol, jf. forbrukerklageloven §§ 4–6.
- Hvilken virkning har et vedtak i Forbrukerklageutvalget?
Et vedtak i Forbrukerklageutvalget kan ikke påklages, jf. § 7(4), men det kan overprøves ved søksmål for tingretten, jf. § 12. Ved overprøving må motparten stevnes inn for tingretten innen en måned etter at vedtaket er forkynt for partene. Hvis det ikke gjøres får vedtaket virkning som en dom.
Dette er en av lovens viktigste bestemmelser. Hvis partene er passive i forhold til vedtaket og ikke går til tingretten innen fristen, blir det forvandlet til en rettskraftig dom. Det betyr blant annet at dommen ikke kan ankes. Den kan derfor tvangsfullbyrdes etter de regler som gjelder for dommer. Det betyr at en forbruker som har fått medhold FKU i et krav om heving, kan bruke rettsapparatet til å få kjøpesummen tilbakebetalt dersom en vrangvillig selger fortsatt nekter å betale pengene tilbake.